Her på siden kan du dykke ned i de overordnede tendenser, som vi har set i vores datasæt, som tæller over 5000 datapunkter målt i 72 e-handelsvirksomheder fra 14 forskellige brancher. Få en hurtig opsummering af de overordnede resultater ved at udforske de interaktive grafer, eller vælg en bestemt branche nederst på siden for at se, hvordan virksomheder i denne branche klarer sig i forhold til hinanden.
Analyseområder
Nedenfor ser du et samlet overblik over de forskellige brancher, der er inkluderet i analysen, samt deres samlede score på parametrene digital profil, customer experience & journey, data og AI, marketing automation og digital kundeanskaffelse. Du kan benytte filtrene i venstre side af diagrammet til at filtrere på de enkelte brancher.
Kasper Ebsen
CEO
Vælg branche
En virksomhed i Challenger-kvadranten er godt med i markedet og eksekverer tilstrækkeligt godt til at udgøre en seriøs trussel mod virksomheder i Leader-kvadranten.
Virksomheder i Leader-kvadranten opnår de højeste samlede scores for deres omfattende digitale parathed og evne til at udnytte kanalerne.
En virksomhed i Runner-up-kvadranten har opnået succes med fokus på få kanaler og tiltag, men har endnu ikke taget marketingstrategien til højeste niveau, og har derfor endnu ikke indfriet det fulde potentiale af deres forretning.
Virksomheder i innovator-kvadranten fokuserer ofte snævert på specifikke markeds- eller vertikale segmenter. Denne kvadrant kan også omfatte virksomheder, der har udfordringer med at udvikle og eksekvere deres marketingstrategi.
Forbrugerelektronikbranchen dominerer
Forbrugerelektronikbranchen opnår de bedste resultater i analysen og overgår langt gennemsnittet på de fleste parametre.
Optikerne halter kraftigt efter
Optikerbranchen er den sektor, der præsterer dårligst samlet set. Det er tydeligt, at dette er en branche, som historisk har været knyttet til fysiske butikker, og den digitale modenhed er markant lavere for alle aktører i branchen.
Legetøjsbranchen under gennemsnitlig performance på alle analyseparametre
Legetøjsbranchen er den eneste branche, der opnår resultater under gennemsnittet på samtlige parametre i analysen.
Sammenhæng mellem digital profil og indsatsen i kanalerne
Smykkebranchen, som er den branche, der scorer dårligst i digital profil er, ikke overraskende, også den, der klarer sig dårligst i digital kundeanskaffelse
Stort uudnyttet potentiale på den digitale kundeanskaffelse
Størstedelen af virksomhederne i analysen halter efter på optimal brug af search og social i deres indsatser.
Begrænset brug af marketing automation
48% af virksomhederne udnytter kun marketing automation i begrænset omfang i deres digitale marketingindsats.
Manglende udnyttelse af data og personalisering
36% af virksomhederne i analysen halter efter på brugen af data og personalisering i deres indsats.
Lav præstation i paid search korrelerer med lav præstation i paid social
Virksomheder, som opnår en score under gennemsnittet inden for paid search, har ofte også en lavere præstation inden for paid social.
360 graders fokus er en indikator for succes
De bedst scorende virksomheder i analysen har alle en solid digital profil og et stærkt fundament i alle kanaler og gør god brug af data og automation.
I oversigten nedenfor ser du de forskellige brancher, der er inkluderet i analysen. Ved at klikke på en branche kan du få mere information om de virksomheder, som repræsenterer branchen i analysen samt virksomhedernes score over for hinanden på forskellige parametre.
Analysen er foretaget på baggrund af desk research, heuristisk analyse samt kvantitativ data-analyse - indsamlet og analyseret i Q4 2022. Analysen er derfor udtryk for et øjebliksbillede i det givne tidsrum. Der tages forbehold for eventuelle fejl i dataen. Al viden på sitet er ejet af KYNETIC og er beskyttet ejendom. Brug af indsigter fra sitet må kun benyttes med kildehenvisning til KYNETIC samt link til kilden.